Почетна
О радној култури ученика
уторак, 25 новембар 2014 14:30 | Aутор текста Administrator
“Што чујем заборавим,
што видим запамтим,
што урадим то знам”.
(Кинеска пословица)
Образовање је процес стицања знања, вештина и навика неопходних за живот и рад.Резултат тога је образован човек.Да би неко био образован мора да учи, дакле да уложи одређени напор,труд-да буде активан.
Један од основних разлога зашто се код ученика јављају отпори и тешкоће у виду интелектуалне лењости или одбојности према учењу у школи је тај што је интелектуална делатност (учење) за разлику од физичке, много сложенија, захтева мисаоно активирање, већу мотивисаност и снажнију вољу.
За правилно и успешно формирање радне навике и културе, готово су пресудни почеци дечјег учења у породици, предшколској фази и у основној школи.Ако се тада не формирају навике интелектуалног рада, односно учења, то ће битно негативно утицати на даљи ток школовања младих.Нарочито је важно да у породици буде цењена књига, знање, образовање, да се о томе често говори и позитивним примерима илуструје.
За успешно учење у школи потрбна је шира радна култура.Њено формирање почиње кроз дечју игру када дете «ради» имитирајући одрасле, жели да им «помаже» и у пословима у којима још није кадро али га баш зато неодољиво привлаче.Ту жељу и покушаје не треба спутавати:»Не дирај!»,Не,поломићеш»!Напротив, дозволити му да покуша, макар се и испрљало, макар и нешто поломило.
Негативан однос према раду и учењу деца стичу најчешће од родитеља када чују:»Морам на посао», «Морам у продавницу», и тд.То «морам» деца често чују.Кад би деца видела како одрасли без гунђања и отезања одлазе на посао, када би радије прихватали радне послове у кући, то би било и оно право и ефикасно радно васпитање.
О значају радне културе и навике писали су многи умни људи.Најлепшу причу и велику истину о раду написао је пре много година грчки баснописац Езоп.Добро је да на њу подсетимо.
Сељак и његови синови
«Осетивши да му се ближи смртни час, неки сељак зажеле да његови синови науче да обрађују замљу.Стога их позове и рече:-Децо моја, ја већ одлазим с овог света, а ви ћете бити срећни и богати ако нађете оно што је у нашем винограду сакривено.Они помислише да је тамо сакривено благо.Зато после очеве смрти прекопају сву земљу око чокота, али не нађу благо.Виноград им, међутим, лепо окопан, донесе обилан род.»
Велики француски филозоф и педагог Русо писао је да је сваки беспослен грађанин лопов (не радећи живи на нечији рачун).
Да би дете знало оно мора да учи на принципу «уради сам».Све што може дете не треба да раде одрасли, тамо где још не уме, а може-научити га корак по корак.За то треба времена и стрпљења али је најбоља инвестиција, родитељи ће имати праву одмену већ од девете, десете године.
Ови ће се послови постепено проширивати на техничку, информатичку, саобраћајну и културу заштите на раду и у свакодневном животу-тако ћемо од детета створити вредног и радног човека коме рад представља задовољство а не терет.
Савремена реформа наше школе такође у први план истиче «активно учење», што самосталније учење и рад ученика на часу, а наставник поприма улогу водитеља.
Педагог школе: Бобан Антић
Претрага
Школски документи
Контакт